28 de març del 2009

Murakami trivia


1. Un dels seus personatges literaris preferits és Pavel Smerdiakov, de Els germans Karamazov de Fiódor Dostoievski. El club de jazz que va regentar durants anys s'anomenava Smerdiakov en honor seu. Un altre és l'escarbat que Raymond Carver descriu durant dues pàgines d'un relat.
2. Una vegada va córrer una marató de 100km: va començar a les sis del matí i la va acabar a les cinc de la tarda. "Va ser esgotador, ara ja ho he fet, però no ho tornaria a fer".
3. Està casat amb la Yoko, i es van conèixer a la universitat.
4. Descriu com un dels seus moments de dissort saber que de jove podia haver-se'n anat al llit amb alguna de les nòvies que va tenir si s'hi hagués esforçat prou, però que era massa tímid per gosar intentar-ho. Ara se'n penedeix.
5. Quan escriu, ho fa sense música, per concentrar-se millor. Quan no està escrivint, però, escolta contínuament qualsevol tipus de bona música, especialment jazz i clàssica. El primer que va fer al arribar a Barcelona va ser passar una bona estona a la tenda de música jazz Jazz Messengers de la Rambla de Catalunya. Quan era petit i es quedava sol a casa, diu, només tenia tres coses per distreure's: els gats, la música i els llibres. I aquestes són tres passions que encara manté.
6. Fa 27 anys que corre cada dia o, com a mínim, 6 dies a la setmana.
7. Beu cafè i vi.
8. Li agrada escriure sobre allò que estima: la música, la literatura, els gats, córrer. "Escriure una novel·la és com una confessió d'amor; no m'agrada escriure sobre coses que no em plauen; es tracta de poder compartir alguna cosa amb el meu lector".
9. Mai rellegeix els seus llibres un cop publicats.
10."A After Dark, com que és una novel·la curta, em vaig permetre el luxe d'experimentar: primer vaig escriure els diàlegs i després hi vaig afegir els fragments de text."
11. "Si ets un escriptor, no necessites els somnis, perquè somies despert. "
12. "El bosc és un lloc especial. Sempre hi ha un cert risc de perdre's, de no sortir-ne. I si no pots sortir-ne, esdevé una zona fosca. Quan escric, penetro en aquesta zona fosca cada dia i en surto, perquè sóc un professional."
12. M'encanta aquesta cita: "You have to leave people alone but you don't have to leave them out."

2 comentaris:

estrive ha dit...

13. Cada any corre una marató
14. Desprès del fracàs de la seva primera marató, va córrer desde Atenes fins a Marató en solitari.

miq ha dit...

Són molt interessants (i curiosos) tots aquest apunts sobre Murakami a Barcelona.
Gràcies!