6 de maig de 2008

'Under the Volcano'

Una cosa bona de treballar en una editorial és que, de tant en tant, topes amb algun llibre que, així d'entrada, potser no hauries comprat mai, ergo, no hauries llegit mai. És el cas de The Film Club, de David Gilmour. El títol, tan a la moda (i si no, vegeu la interminable llista de llibres anglosaxons que parlen de clubs: El club de lectura Jane Austen, El club dels amants de la xocolata, El club Dante, El club de fer mitja dels divendres al vespre --no és broma!--, etc), em va fer pensar que podria ser una lectura entretinguda i simpàtica, un llibre que parlaria més o menys de pel·lícules, i que mira, com que no sóc cap rata de filmoteca tampoc m'ofendria la intel·ligència. Però ves per on que ha resultat ser una novel·la autobiogràfica que, a part de tenir moments divertits, m'ha fet descobrir certes pel·lícules/documentals.

Fins ara, del que porto llegit m'ha cridat l'atenció un film fet per la National Film Board of Canada: Volcano: An Inquiry into the Life and Death of Malcolm Lowry. Confesso que no he llegit Sota el volcà, però, potser per la meva recent obsessió per la vida dels autors (espero no ser jutjada molt severament per aquesta afirmació), em moro de ganes de veure aquest documental. De moment, us deixo amb la cita de Gilmour (que, per cert, es diu igual que el guitarrista de Pink Floyd, però no ho és):

"What a tale the film tells: Malcom Lowry, a rich boy, leaves England at twenty-five, drinks his way around the world, then settles in Mexico where he begins a short story. Ten years and a million drinks later, he has expanded that story in Under the Volcano, the greatest novel ever written about drinking, and almost driven himself insane in the process. [...] 'I think of myself as a great explorer,' Lowry wrote, 'who has discovered some extraordinary land from which he can never return to give his knowledge to the world. But the name of this land is... hell'".