2 de desembre de 2007

Bolaño entre els 10 millors

Ja es pot consultar la llista dels 10 millors llibres del 2007 segons The New York Times. I aquest any, entre la selecció dels 5 llibres de ficció, l'edició americana de Los detectives salvajes. A part del del Bolaño (que reconec que no em va flipar massa, encara que aquest comentari pugui despertar recels sobre el meu anàrquic criteri lector) l'únic llibre de la llista que he llegit és Salir a robar caballos, de Per Petterson, editat en castellà a Bruguera, una editorial que des del seu "renaixement", al febrer de 2006, està complint amb el que va manifestar la seva directora literària, Ana María Moix:

"La recuperación de Bruguera Editorial significa el regreso de un amigo para generaciones de lectores. Vuelve ahora un sello clásico con un contenido nuevo. Si durante décadas aquella editorial, hoy mítica entre los lectores de España y Latinoamérica, publicó a los más grandes autores del siglo XX, ahora, con humildad pero con una enorme ilusión, Bruguera Editorial reaparece con la voluntad de suministrar al público actual la mejor literatura moderna y contemporánea en el campo, sobre todo de la narrativa, pero dando cabida también al ensayo y a la poesía, tanto de las letras hispanas como extranjeras".

M'encanten els balanços finals de l'any, les llistes de the best of, etc. M'agrada saber quines són les deu pel·lícules que la Filmoteca reposarà com a bo i millor de 2007, les llistes dels millors discos, els millors llibres, les millors exposicions, etc. És un vici ridícul, doncs la majoria d'aquests resums culturals de l'any no són gens sorprenents, més aviat al contrari, previsibles com previsibles són els gustos del crític o mitjà que difon la llista, però, com a bona classificadora, em fascinen. Una mania com qualsevol altra.

3 comentaris:

Anònim ha dit...

vull felicitar a la propietaria d'aquest blog pq ultimament està molt actualitzat

Anònim ha dit...

M'afegeixo a la felicitació... i demano més informació sobre BOlaño... No et va agradar 'Los detectives salvajes'??? Me'l volia començar a llegir...
clara

núria ha dit...

Mira, era una lectura obligatòria del postgrau de crítica literària, una d'aquelles novel·les que, se suposa, si estàs a l'última i has llegit el que s'ha de llegir, t'ha d'entusiasmar. Diguem que va ser la meva primera i única (sí, ho confesso) incrusió en el món literari del xilè, però no vaig poder passar de les primeres 50-100 pàgines de l'edició Compactos d'Anagrama. És com si l'estigués llegint a destemps, en un moment gens adequat, no m'entrava de cap de les maneres. Sé, perquè ho he llegit, que la novel·la es desenvolupa en diversos escenaris, que és una road movie, però jo no vaig sortir del DF. Massa metaliteratura i massa déjà vu, no ho sé, si voleu ser beatniks, sigueu Kerouac (un altre que s'ha de llegir at the right moment), però no vaig poder. Potser és que només m'agrada el Bolaño passat pels ulls d'un Rigola, com si es tractés d'un reader's digest per a ignorants, no ho sé. Mea culpa. Però llegeix-lo. És molt probable que a tu et flipi (com a la majoria del món mundial). Diuen que és la seva millor novel·la o la que, en vida seva, va tenir més èxit (és de 1998, em sembla). Li hauria de donar una segona i fins i tot una tercera oportunitat? Em confesso, aquí públicament, una autèntica ignorant de l'obra de Roberto Bolaño. Amén.